Hampaiden paikkaukset ja juurihoito

Muovitäytteiden uusiminen on aikuispotilailla useimmin toistuva paikkaustoimenpide. Tavallisesti täytteen ja hampaan välinen sauma vuotaa ja hammasmätä eli karies uhkaa edetä hampaan ytimeen.

Hampaan kiilteessä olevat vauriot eivät aikuisilla tarvitse poraa, vaan ne pystytään pysäyttämään puhdistamalla pinta aiempaa huolellisemmin kaksi-kolme kertaa vuorokaudessa. Karieksen ehkäisyyn suositellaan huolellisen kotihoidon lisäksi säännöllistä ruokailua ja lisäfluorin käyttöä. Kariesvaurioiden etenemistä on vaikea havaita itse, koska ne ovat usein oireettomia ja sijaitsevat hammasväleissä.

Hammassärky

Tyypillisiä oireita, joiden vuoksi kannattaa hakeutua hammaslääkärin arvioon ja mahdolliseen hoitoon, ovat

– lohkeamat ja hampaassa tuntuvat terävät särmät
– kylmän, kuuman tai makean aiheuttama kipu tai vihlonta
– puruarkuus
– ruoan pakkautuminen hammasväliin tai muu puhdistamisvaikeus.

Hampaiden paikkauksessa tavanomaisin paikka-aine on yhdistelmämuovi. Keraamisten täytteiden käyttö on lisääntynyt muovin rinnalla, koska keraami on ominaisuuksiltaan esteettisempi, vahvempi ja kulutuskestoltaan parempi kuin yhdistelmämuovit. Keraaminen materiaali on lisäksi kiiltävämpi kuin muovit, joten se tuntuu enemmän omalta hampaalta ja sen puhdistettavuus on hyvä.

Hampaan paikkaus Järvenpää

Hammassäryn tai puruarkuuden vaivatessa tarvittava hoitotoimenpide on useimmiten juurihoito tai oireilevan hampaan poisto.

Juurihoitoa voidaan myös joskus tarvita, jos hammas on katkennut ienrajan tasalta ja tarvittavaan paikkaustoimenpiteeseen ei ole tarvittavaa kiinnityspinta-alaa. Tällöin täytteen kiinnityspintaa voidaan laajenta ahampaan sisälle, eli juurikanavaan.

Juurihoito Järvenpää

Juurihoito tapahtuu puhdistamalla hampaan juurikanava/juurikanavat hermoista, verisuonista ja mahdollisista infektion (ja hammassäryn) aiheuttaneista mikrobeista.

Neuloilla ja kemiallisilla huuhteluaineilla tapahtuneen puhdistuksen jälkeen hammas on sisältä ontto ja se täytetään tiiviillä täyteaineella. Juurihoidon jälkeen hammas paikataan, ettei bakteeri-infektio uusiudu.

Rikkinäinen hammas

Juurihoidettu hammas menettää osan luonnollisesta elastisuudestaan, jolloin sen halkeamis-/murtumisriski on huomattavasti elävää hammasta suurempi.

Laajasti paikattu ja juurihoidettu hammas kannattaisikin useimmiten kruunuttaa kestävän ja tiiviin rakenteen aikaansaamiseksi.