Suuhygienisti

Hampaiden puhdistus

Mitä suuhygienisti tekee?

Suuhygienisti on suun terveyden asiantuntija, joka huolehtii suun ja hampaiden terveydestä. Suuhygienistin pääasiallinen tehtävä on hoitaa ien- ja kiinnityskudossairauksia sekä opastaa niiden ennaltaehkäisyssä.

Myös esteettiset hoidot kuten värjäymien poistot ja hampaiden valkaisut kuuluvat suuhygienistien tehtäviin.

Suuhygienistin palvelut:

Hampaiden puhdistus

Suuhygienistikäynnillä hampaiden pinnalta poistetaan mahdollinen bakteeripeite eli plakki sekä hammaskivi, mikä auttaa ehkäisemään reikiintymistä ja iensairauksia. Erilaiset ruuat ja juomat kerryttävät hampaan pinnoille usein myös värjäymää, joka puhdistetaan hoitokäynnillä.

Suuhygienistin opastuksella pyritään löytämään asiakkaalle parhaat mahdolliset keinot oman suun puhdistamiseen kotona. Hyviä vinkkejä löydät myös blogistamme suuhygienistin vinkit hampaiden puhdistukseen.

Hampaiden valkaisu

Hampaiden valkaiseminen on suuhygienistin tekemä toimenpide, joka suunnitellaan yhdessä potilaan kanssa, kuunnellen asiakkaan toiveita. Onnistunut hampaiden valkaisu lisää iloa ja itsevarmuutta.

Valkaisumenetelmä valitaan perustuen asiakkaan toiveisiin ja hoidon tavoitteisiin, hoidossa otetaan aina huomioon suun ja hampaiden terveys.

Suuhygienistin toimesta hampaiden valkaisu on ammattimaisen asiantuntevaa ja turvallista.

Tutustu tarkemmin hampaiden valkaisun eri vaihtoehtoihin.

Hammaskiven poisto

Hammaskiven poisto on olennainen osa suuhygienistin työtä ja se onkin tavallisesti suuhygienistin eniten tehty toimenpide. Hammaskivi on kovettunutta bakteeripeitettä, joka aiheuttaa ientulehdusta ja saattaa edesauttaa myös muita suun terveysongelmia. Hammaskiven säännöllinen poisto on tärkeää, koska hoitovälin pitkittyessä tilanne voi kroonistua ja altistaa vakavimmille ien- ja kiinnityskudossairauksille. Lisää tietoa iensairauksista ja niiden ehkäisystä löydät artikkelistamme.

Lähete suuhygienistille?

Tarvitaanko suuhygienistillä käyntiin hammaslääkärin lähete?

Suuhygienistille voit tulla ilman hammaslääkärin lähetettä, mutta Kela-korvaus on mahdollinen vain, jos käyntiin on hammaslääkärin antama lähete. Kela-korvattavia suuhygienistin palveluita ovat esimerkiksi hammaskiven poisto ja iensairauksien hoito. Sen sijaan hampaiden valkaisu ja muut esteettiset hoidot eivät ole Kela-korvattavia.

Kauanko lähete on voimassa?

Hammaslääkärin antama lähete suuhygienistille on voimassa yleensä 24 kuukautta.

Mitä jos lähete on saatu joltain toiselta hammaslääkärivastaanotolta?

Jos olet saanut lähetteen muualta kuin meidän hammaslääkäreiltämme, suosittelemme pyytämään siitä paperikopion mukaasi, sillä eri järjestelmät eivät aina ole yhteydessä toisiinsa. Näin varmistetaan, että saat oikeat palvelut suuhygienistillä käydessäsi.

Suuhygienisti Järvenpäässä

Voit varata ajan suuhygienistille joko puhelimitse tai nettiajanvarauksen kautta. Palvelumme ovat saatavilla Järvenpäässä, jossa asiantunteva ja ystävällinen henkilökuntamme huolehtii suun terveydestäsi.

Huomioithan, että Kelan suorakorvauksen saamiseksi, tulee suuhygienistin hoitoon olla voimassa oleva hammaslääkärin lähete. Hoitoon voi tulla myös ilman lähetettä, tällöin Kelakorvausta ei huomioida hoidon hinnassa.

Suun terveys -blogi

Tutustu suuhygienistiemme kirjoittamaan Suun terveys -blogiin, jossa käsitellään laajasti suun terveyteen liittyviä aiheita. Blogista löydät esimerkiksi vinkkejä hammasvälien puhdistukseen, tietoa hampaiden valkaisun eri menetelmistä ja hammasimplantin laiton vaiheista.