Hammastarkastus

Hammastarkastusta voi verrata auton katsastamiseen, jossa pyritään havaitsemaan mahdolliset ongelmat, ennen kun ne aiheuttavat suurempaa päänvaivaa. Säännöllinen hampaiden tarkastus voi parhaimmillaan säästää laajemmilta ja kalliimmilta toimenpiteiltä.

Hammastarkastus Järvenpää

Hammastarkastuksen väli määritellään yksilöllisesti ja on useimmiten 1–3 vuotta. Hampaiden tarkastuksen yhteydessä pyrimme antamaan yksilöllisiä ja konkreettisia ohjeita suunpuhdistukseen, jotta hampaiden korjaushoidon tarve jäisi pitkällä aikavälillä mahdollisimman pieneksi. Hammastarkastuksen yhteydessä saat halutessasi kirjallisen hoitosuunnitelman ja kustannusarvion jatkohoidosta.

Mitä perusteellisessa hammastarkastuksessa tehdään?

Tarkastuksen sisältö riippuu asiakkaan henkilökohtaisesta tarpeesta ja siitä, kuinka pitkä aika edellisestä tarkastuksesta on kulunut. Tässä perusteellisen hammastarkastuksen vaiheet:

• Tutkitaan, onko hampaissa reikiä, otetaan tarvittaessa röntgenkuvia.
  • Tutkitaan, onko ientaskuja ja mitataan niiden syvyydet.
  • Havainnoidaan ientulehduksen määrä, kokeillaan hampaiden liikkuvuus ja tutkitaan, onko ienvetäytymiä.
  • Tarkastetaan, onko hampaissa eroosion merkkejä.
  • Tarkastetaan purenta, tunnustellaan purentalihakset ja leukanivelten toiminta.
  • Tarkastetaan suun limakalvot.
  • Annetaan tarvittaessa ohjeita suun omahoidon parantamiseksi

Lopuksi luodaan hoitosuunnitelma ja määritellään suositeltava hoitoväli. Tarvittaessa annetaan kustannusarvio suositeltavista hoitotoimenpiteistä.

Hampaiden röntgenkuvaus

Tarkastuksen osana on usein tarpeellista tehdä hampaiden röntgenkuvaus, jonka perusteella hampaiston ja leukojen yleistilasta saadaan parempi kuva. Hammasröntgenistä on hyötyä kariesdiagnostiikassa ja säännöllinen kuvaus voi joskus auttaa huomaamaan oireettomiakin infektioita.

Hampaiston kunnon vaikutus yleisterveyteen puoltaa myös röntgenkuvien ottoa, jotta mahdolliset elimistön tulehduspesäkkeet huomataan ja hoidetaan ajoissa. Tutkimustulosten perusteella infektoitunut hammas voi paikallisen tulehduksen lisäksi aiheuttaa esimerkiksi verenmyrkytyksen tai etäinfektion (mm. endokardiitti, septinen artriitti).

Hammastarkastus Järvenpään Hammaslääkärikeskuksessa

Suurin osa asiakkaistamme on kutsujärjestelmässämme, jolloin meiltä lähetetään yksilöllisesti määritellyin väliajoin kutsu hammastarkastukseen. Vuodet kuluvat joskus lähes huomaamatta ja kutsujärjestelmämme pitää huolen siitä, että tarkastusväli ei venähdä haitallisen pitkäksi.

Varaa aika hammastarkastukseen, jos et ole ennestään meidän asiakkaamme tai sinulla on muuten tarve tarkastuttaa hampaiden kunto.