Vastuullisuus on meille sydämen asia, ja se näkyy arjessamme monin pienin mutta merkityksellisin tavoin. Uskomme, että aina on mahdollisuus tehdä asioita vielä paremmin.
Vastuullisuus on meille tärkeä osa jokapäiväistä tekemistämme. Siksi kehitämme jatkuvasti toimintaamme ympäristö-, sosiaali- ja hallintovastuullisuuden (ESG) näkökulmista. Tässä esimerkkejä, miten vastuullisuus näkyy teoissamme.
Sisältö:
Ympäristö
Meille ympäristövastuu tarkoittaa kestävien ja luonnon kuormitusta vähentävien ratkaisujen löytämistä materiaaleihin, jätteiden käsittelyyn, logistiikkaan ja energian kulutukseen.
Energiatehokkuus:
Käytämme uusiutuvaa energiaa ja energiansäästöön suunniteltuja ratkaisuja, kuten LED-valaistusta ja ilmalämpöpumppuja. Ne eivät vain vähennä energiankulutusta vaan myös lisäävät asiakasmukavuutta. Työpäivän päätteeksi huolehdimme, että kaikki sähkölaitteet kytketään irti verkkovirrasta – pienillä teoilla on suuri vaikutus.

Jätteiden lajittelu:
Lajittelemme pahvit, paperit, lasit ja pullot tarkasti. Erityistä käsittelyä vaativat neulat, lääkkeet ja amalgaamit varastoidaan ja käsitellään viranomaisohjeiden mukaisesti.
”Muovinkeräyksessä meillä on vielä parannettavaa. Potilastyön arjessa pienet muoviosat päätyvät helposti muun jätteen sekaan, jolloin niiden lajittelu jälkikäteen on vaikeaa. Haluamme kehittää tätä jatkossa toimintaprosessiemme ja tilaratkaisujemme avulla”, kertoo Petra Willberg, suuhygienisti ja toinen Hammaslääkärikeskuksen omistajista.
Materiaalitehokkuus:
Pyrimme pienentämään pakkausjätteen määrää suunnittelemalla isompia tilauseriä ja pitämällä aktiivisesti yhteyttä toimittajiin. Tämä vähentää puolityhjien pakkausten ja jälkitoimitusten tarvetta.
”Tällä hetkellä pakkauksista syntyy paljon pahvijätettä. Yhdessä toimittajiemme kanssa pyrimme löytämään ratkaisuja pahvin kulutuksen vähentämiseksi. Pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus.”
Ympäristöystävälliset materiaalit:
Toiminnassamme kuluu hygieniasyistä paljon potilaskohtaisia ja kertakäyttöisiä tarvikkeita, kuten esimerkiksi suojakäsineitä. Kertakäyttöisissä tarvikkeissa painotamme ympäristöystävällisyyttä hinnan sijaan. Esimerkiksi käyttämämme suojamaskit valmistetaan Suomessa.
”Paremmalla suunnittelulla on mahdollista vähentää materiaalinkulutusta huomattavasti. Jos esimerkiksi hammaslääkäri potilaskäynnin aikana käy aina välillä kirjaamassa asioita tietokoneelle, suojakäsineitä kuluu useammat potilasta kohden. Hieman tehtävien järjestystä muuttamalla yhdet käsineet riittäisivät.”
Paperittomuus:
Vaikka alamme on perinteinen ja paperia tarvitaan edelleen joissain asioissa, pyrimme aktiivisesti vähentämään paperinkulutusta. Esimerkiksi siirtyminen vähitellen sähköiseen asiakaslaskutukseen on yksi askel kohti paperittomuutta.

Sosiaalinen vastuu
Meille asiakkaiden hyvinvointi on aina etusijalla, ja tiedämme, että se alkaa henkilöstömme hyvinvoinnista. Kun työntekijämme voivat hyvin, he voivat tarjota asiakkaille parasta mahdollista hoitoa.
Henkilöstön hyvinvointi:
Pidämme huolta siitä, että työkuorma pysyy kohtuullisena, ja tarjoamme mahdollisuuksia jatkuvaan kouluttautumiseen. Työntekijämme osallistuvat säännöllisesti hygienia- ja aseptiikkakoulutuksiin, jotta voimme yhdessä taata asiakkaidemme turvallisuuden.
”Tarjoamme suuhygienisteille ja hammashoitajille vuosittain koulutuspäiviä sekä aikaa osallistua verkkokursseille. Koulutusten opit jaetaan aina myös muille.”
Asiakaskokemus:
Asiakkaan mukavuus ja turvallisuus ovat meille etusijalla. Läpinäkyvyys hoidossa ja kustannuksissa on osa vastuutamme.
”Asiakkaalle kerrotaan aina selkeästi etukäteen, mitä tehdään ja mitä se maksaa – haluamme välttää yllätykset laskussa.”
Potilaista huolehtiminen ei rajoitu vain vastaanotolle. Huomioimme asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja tuemme heidän suun terveyttään edistäviä rutiineja motivoimalla ja antamalla vinkkejä kotihoitoon.

Hallinto ja eettisyys
Meille tärkeää on rehellisyys, avoimuus ja pitkäjänteisyys. Näillä arvoilla rakennamme kestäviä ja luottamuksellisia asiakassuhteita.
Avoimuus:
Hoitomme suunnitellaan aina yhdessä asiakkaan kanssa, ja kerromme hinnat etukäteen. Suuremmista toimenpiteistä teemme kustannusarvion, jonka asiakas hyväksyy ennen hoidon aloitusta. Luonnollisesti löydät myös nettisivuiltamme aina ajantasaisen hinnaston.
Paikallisuus:
Hyödynnämme mahdollisimman paljon paikallisten yritysten osaamista ja tuemme yhteisöämme osallistumalla yleishyödyllisiin hankkeisiin, kun se on mahdollista. Tuemme myös mielellämme paikallista lasten- ja nuorten urheilua.
Pitkät perinteet:
Olemme toimineet Järvenpäässä jo yli 40 vuotta. Se mahdollistaa kestävien asiakassuhteiden rakentamisen. Hoitohistorian avulla seuraamme tilanteita pitkällä aikavälillä ja suunnittelemme hoitoa tehokkaasti.
”Röntgenkuvat kertovat hoitohistorian, jonka perusteella voimme arvioida tilanteen kehittymistä pitkällä aikavälillä. Tämä auttaa suunnittelemaan hoitoa tarkasti ja reagoimaan oikeaan aikaan.”

Kehitystyö jatkuu
Vastuullisuus on jatkuva prosessi. Seuraamme aktiivisesti alan kehitystä ja tutkimme, miten uudet teknologiset ratkaisut auttavat tuomaan toimintaamme entistäkin ympäristöystävällisempiä ratkaisuita.
”On mielenkiintoista nähdä, voimmeko tulevaisuudessa esimerkiksi digitaalisen mallinnuksen ansiosta korvata haitallisia ja voimakkaasti allergisoivia aineita ympäristöystävällisemmillä ratkaisuilla.”
Vastuullisuus ei ole meille vain periaate, vaan huomioimme sen osana toimintaamme ja päivittäisiä valintojamme. Haluamme kehittyä jatkuvasti ja olla mukana luomassa kestävämpää tulevaisuutta.